
werk.
KVK API
developer portal
KVK Handelsregister API’s
toegankelijk maken
voor ondernemers
◊ Product Design
◊ Service Design
◊ UX Research

werk.
KVK Handelsregister API’s
toegankelijk maken voor ondernemers
◊ UX Strategy
◊ UX Design
◊ UX Research
Redesign KVK API platform
Op het API platform van de KVK kunnen ondernemers API’s aanvragen en informatie vinden hoe deze aan te sluiten op hun ecosysteem. API’s maken het mogelijk handelsregister data in de interne processen krijgen van ondernemers te laden. Denk daarbij aan automatisering van CRM systemen of aanvraagprocessen aan de kant van de ondernemer.
API’s zijn een relatief nieuw product bij de KVK. Vanuit een UX strategie adviseerde ik het platform in drie fases door te ontwikkelen:

Het dashboard waar ondernemers inzicht krijgen in hun API-verbruik en waar de ondernemers zijn zaken digitaal kan inregelen.
Tijd API aanvraag verkort met 85%
Een API aanvraag duurde gemiddeld twee weken. Het interne proces was omslachtig en het online formulier zorgde voor uitval. Met een service blueprint werd inzichtelijk waar verbeteringen zaten. Met behulp van data-analyse kon ik schermen in het aanvraagproces optimaliseren Met de wijzigingen in het aanvraagproces is de aanvraagduur verkort naar 1 werkdag.
Supportvragen met 34% omlaag
Ondank dat de KVK een jong product was ging er relatief veel tijd verloren aan klantcontact. Een groot deel van de vragen bleek over de werking van de API’s te gaan. Niet heel verwonderlijk: de toenmalige handleiding bestond uit een tiental PDF’s.
Klanten betrok ik in de analyse- en ontwerpfase. De documentatie wordt nu in HTML aangeboden. In twee jaar tijd nam het totaal aantal klantvragen met 34% af, terwijl het klantenaantal in deze twee jaar met 42% toenam!

API documentatie in HTML